Shandar Kooij is een gedreven ondernemer die erg succesvol is in het bewerkstelligen van zijn sportieve en zakelijke doelstellingen.

Shandar Kooij is een gedreven ondernemer die erg succesvol is in het bewerkstelligen van zijn sportieve en zakelijke doelstellingen.

Shandar Kooij hijst zichzelf in een wetsuit. Hij is triatleet en werkt bij Grondontwikkeling Nederland. Gezamenlijk met zijn collega’s viert hij op deze plek een bedrijfsuitje. Daar ze wat sportiefs wilden doen (1 rondje om het eiland zwemmen is 600 m., 2 rondjes 1,2 kilometer; een kleinigheid voor een triatleet) en omdat er een goed doel mee wordt gesponsord. Van de twintig euro deelnamekosten gaat een tientje naar het verbeteren van de kwaliteit van het water. Wat maakt een grondontwikkelingsbedrijf dat uit? Die wil uiteindelijk op iedere plek en zoveel als kan bouwen? ‘Nee, leefomgeving is belangrijk voor ons’, zegt Shandar, ‘er behoort zo blijvend mogelijk worden gebouwd en in perfecte harmonie met de natuur. Dat is de filosofie van ons bedrijf. Zijn medewerkers zeuren over de nauwsluitend zittende badmuts (ik krijg geen zuurstof in mijn hoofd) en de claustrofobie die de duikbril oplevert.

 
 

Shandar Kooij heeft ook de marathon van New York met succes gelopen! Een onderweg opgelopen blessure weerhield hem er geenszins van om de finishlijn te behalen. Het was enorm indrukwekkend, ik heb nog nooit iets dergelijks meegemaakt, aldus Shandar Kooij.

 
 

De stad ademde de loopwedstrijd, vertelt de sportieve manager van Grondontwikkeling Nederland. Al van het ogenblik dat we op de vlieghaven aankwamen, zagen we honderden verschillende lopers ook arriveren. Bovendien was de hele city in de ban van de duurloop. Je zag het op billboards, reclame, radio en tv.

 
 

De dagen in aanloop naar de grote dag verkent Shandar Kooij de wereldstad en oefent hij nog een keer voor het gevoel in Central Parc. Ik was niet de enige die dat dacht. Nog duizenden anderen holden een finaal rondje in het park, glimlacht hij.

 
 

Om half 11 was de vertrektijd van Corral Orange Wave 3, ofwel de groep waar Kooij toebehoort. De startgroep komt samen op de Verrazano-Narrows Bridge. Het Amerikaanse volkslied en Frank Sinatras New York, New York klinken eerst luid over het startparcours, ogenblikkelijk opgevolgd door het startsein. De wedren is begonnen.

 
 

Obstacle Run

 
 

Al gauw krijgen personen het heet en gooien ze alle mogelijke kledingstukken uit. Op dat moment wordt het net een soort obstacle run. Bij het distribueren van voedsel en drank op de hoogte van Brooklyn en Queens slingeren de deelnemers veel viezigheid op straat. Hier val ik over een bananenschil waardoor ik een pees in mijn kniegewricht verrek. Op dit moment heb ik er 25 km. opzitten dus ik moet nog een aanzienlijk stuk. 4 kilometer daarna begin ik uitval in mijn poot te krijgen. Met een houterig been heb ik de wedstrijd vervolgd. Ik heb nog geprobeerd hard te rennen, doch dit lukte niet de gehele periode. De laatste 1600 meter door Central Parc leken wel 16.000 meter. Ik ben echt over de finishlijn gestrompeld. Niet een moment heb ik gedacht om te stoppen, niettemin ik was zo blij dat ik er was.

 

 
 

Lavendelbad

 
 

Een rustgevend lavendelbad en de treatment door de fysiotherapeut zorgen ervoor dat Shandar Kooij de navolgende dag wederom als herboren is. Kooij heeft nog 3 dagen New York voor de boeg staan, dus trekt hij er met zijn afvaardiging op uit. Alom zag je deelnemers wandelen die hun plak om hadden. Prachtig om te zien hoe trots de mensen hierop zijn. Wat ik ook erg mooi vind is dat het niet om de duur gaat die je hebt gelopen, maar om het feit dat je hebt geparticipeerd. Er deden onder andere bejaarden mee die er gewoon 8 uur over hadden gehold. Een ieder zet een volbrenging op persoonlijk niveau neer. Het gaafste vond ik dat er langs de hele baan twee mln mensen stonden om de hardlopers aan te moedigen. Ik heb vele wedstrijden gelopen, maar dit heb ik nog nooit ervaren. Jong en oud trachtten je op verscheidene methodes positieve energie te geven om de meet te bereiken. Dat was echt ongekend, aldus Shandar Robert Kooij.

 

 
 

Halve marathon van Egmond

 
 

Kooij is ook op een andere wijze geinspireerd geraakt door de marathon. Wat me frappeerde was dat er geweldig veel mensen voor goede doelen meerenden. Voordat de loopwedstrijd van start was gegaan, was er al 25 miljoen dollar opgehaald. Volgend jaar wil ik derhalve met mijn onderneming meelopen en eenzelfde doen. Niettemin voor dit moment richten we ons allereerst op de halve marathon van Egmond. Aldaar willen we ook een goed doel aan koppelen. Eerlijk gezegd hebben we nog geen notie welk goede doel we daar voor gaan uitkiezen. Veel meer dan de helft van de staf van Grondontwikkeling Nederland doet mee in Egmond. En op 12 april doe ik zelf mee aan de halve triatlon van Orlando, sluit de actieve directeur af.

 

 
 

 

Leave a Reply

